ŁATWO, SZYBKO, DOSKONALE

Biały smar - gdzie i po co go używać?

Biały smar to środek smarujący dedykowany elementom mocno obciążonym oraz narażonym na intensywną eksploatację. Zapewnia im długotrwałą ochronę oraz dba o jak najdłuższe zachowanie parametrów technicznych w dobrym stanie. Co to takiego i dlaczego warto go stosować?

Depositphotos 19451397 m 2015 300

Skuteczny sposób na zabezpieczenie sprzętów

Specyfika skuteczności białego smaru wynika z tego, że tworzy on warstwę poślizgową, która ułatwia ruch i tym samym neutralizuje niekorzystne dla sprzętów tarcie. Swoim działaniem minimalizuje ilość awarii i napraw, co w rezultacie obniża ewentualne koszty konserwacji. Niektóre dostępne na rynku produkty tego typu wykazują bardzo wysoką odporność na działanie warunków atmosferycznych. Zachowują swoje właściwości w kontakcie ze słoną wodą oraz przy wahaniach temperatury od - 40°C do + 120°C (krótkookresowo nawet do + 180°C), co też znacząco zwiększa ich niezawodność.

Wykazują również działanie antykorozyjne, co korzystnie wpływa na dobrą kondycję danych sprzętów. TECTANE Biały smar idealnie nadaje się do łożysk, łańcuchów, walców, kół zębatych, hamulców, a także mniejszych elementów, takich jak zamki czy zawiasy. Nietypowy dla innych smarów kolor jest doskonale widoczny na tle sprzętów, co ułatwia wizualne kontrolowanie jego aplikacji.

bialy smar 200

 

Praktyczna aplikacja

Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów smarów, np. litowe czy silikonowe. Jednym z najpraktyczniejszych wariantów jest ten w aerozolu, jak np. TECTANE Biały Smar producent Den Braven. Wersja ta sprawia, że aplikacja jest wygodna i łatwa. Dzięki swojej konsystencji pozwala stosować go na powierzchniach pionowych, bez ryzyka ściekania produktu.

Cechuje się on także ponadprzeciętną przyczepnością do podłoża, co podnosi poziom jego skuteczności. Forma aerozolu oraz precyzyjna końcówka zapewnia jednolite rozprowadzanie produktu, przez co produkt ten nadaje się również do stosowania na mniejsze elementy, np. zawiasy.

zmywacz do hamulcow tectane 250

 

Wskazówki dotyczące użycia

Podczas stosowanie białego smaru bardzo ważną rolę odgrywa przygotowanie powierzchni. Pierwszym krokiem, jaki  powinniśmy podjąć, jest dokładne oczyszczenie miejsca smarowania w celu usunięcia pozostałości po wcześniej używanych produktach. Jest to obowiązkowa czynność, która gwarantuje skuteczne działanie smaru. Pomocny może okazać przy tym środek TECTANE Zmywacz do Hamulców.

Następnym krokiem jest energiczne wstrząśnięcie butli oraz równomierne rozprowadzenie substancji z odległości 20 cm. Jeżeli podczas aplikacji zabrudzimy inne powierzchnie lub elementy, możemy oczyścić je za pomocą specjalnych ściereczek Den Braven Bravo. Do starszych zabrudzeń powinno stosować się benzynę ekstrakcyjną, która skutecznie rozpuści smar w niepożądanych miejscach.

Najczęściej zadawane pytania

1. Użyłem kleju Mamut Glue. Miał szybko schnąć, a on ciągle jest niezwiązany?

Ponieważ jest on nakładany niezgodnie z zaleceniami. Powinno nakładać się go równoległymi paskami. Ponadto na opakowaniu nie jest napisane, że klej schnie natychmiast, ale że trzyma natychmiast i to bez podpierania.

2. Jaka jest wydajność z 1 kartusza kleju Mamut Glue?

Jeśli będziemy go używać zgodnie z zaleceniami podanymi na opakowaniu, czyli trzymają pistolet z kartuszem z końcówką fabryczną V prostopadle do powierzchni, to spoina będzie miała kształt trójkąta o podstawie ok. 9 mm i wysokości 9 mm. Po ściśnięciu klejonych materiałów będziemy mieli pasek kleju o szerokości ok. 13 mm i grubości 3 mm (grubość zalecana przez producenta, żeby klej optymalnie szybko związał, pozostał elastyczny i trwale przenosił odkształcenia). Wtedy wychodzi, że z jednego kartusza można uzyskać ok. 4,2 mb spoiny klejowej. Przy szerokości paska kleju jw., w zależności od kształtu i wielkości powierzchni klejonych materiałów, można przyjąć, że klej należy nakładać równoległymi paskami z zachowaniem odstępów ok. 10-20 cm.

3. Użyłem kleju Mamut Glue albo kleju-uszczelniacza X-Polymer. Oba miały być super uniwersalne, do wszystkiego. Tak je zachwalał sprzedawca. Przykleiłem nimi elementy ze styropianu, a one teraz ledwo trzymają, spadają.

Na obu ww. wyrobach nie ma podane, że się nadają do styropianu, styroduru czy tworzyw podobnego typu. Są to wyroby hybrydowe. W ich przypadku, w wyniku reakcji chemicznej wydziela się niewielka ilość metanolu, który działa szkodliwie na styropian, może go osłabiać, prowadząc do oderwania. Do takich delikatnych tworzyw wystarczy klej wodny albo klej poliuretanowy w aerozolu. To są lekkie materiały. Nie trzeba przepłacać za klej czy uszczelniacz hybrydowy. One są do trudniejszych zadań, bardziej wymagających podłoży, cięższych materiałów.

SERWISY PRODUKTOWE